torsdag 27. mai 2010

Enkelt vintage "kurs"


Laget et enkelt "vintage kurs" for ...ja, tror det er over et år siden...til forumet
scrapping.no. Det lå på hovedsiden, men etterat de har fått ny side så "forsvant" de
gamle innleggene. Etter forespørsel så legger jeg det ut her i bloggen.
Bildet er av min mor som liten pike :o))

Det jeg forbinder med vintage er duse farger og det går mye i brunt, gammelrosa,
duse blå- og grønnfarger. Ikke så sterke kontraster.
Bilder i sort/hvitt eller sepia.
Jeg har vært litt rundt hos familen ...på brukt markeder og funnet gamle bøker
som er litt ødelagte, gamle noteark og alt hva man kan finne av
gamle blondegardiner,duker, nøkler og knapper etc.....

Som oftes begynner jeg å distresse( lage rufsete kanter) på bakgrunnsarket.
Her har jeg brukt brun bazzill og jeg bruker Tim Holtz distresser...man kan også bruke saks.
Det er flere måter å distresse kantene på som .f.eks. å bløte kantene med vann.

Så skjærer jeg av noen mm på mønsterarket så det blir litt mindre enn bakgrunnsarket.
Så sverter jeg kantene med walnut stain før jeg distresser. Sverter så kantene på nytt med
vintage photo og og til sist chestnut roan. Det gir en mer "brent" mørk kant.

Filer en tynn kant rundt bildet med MM fil.


Her har jeg revet mønsterarket litt inn mot midten, jeg river ikke av noe av papiret.
Så bøyer jeg arket og lager en bue ut på hver side. Sverter kantene med walnut stain og
vintage photo. Det samme har jeg gjort lit lenger opp på den andre siden av mønsterarket.
Men ikke så langt inn som dette. Fint at de ulike "flikene" har ulike str.
Så limte jeg ferdig svertet noterark under "flikene".

Da er det de gamle boksidene som skal svertes. Jeg starter med vintage photo og sverter
litt inn på sidene. Etterpå sverter jeg selve kantene med Chestnut Roan.

Den ene boksiden krøller jeg litt og sverter med vintage photo.
Dette gjør jeg for å skape litt "liv" i LO'en.

Dyppet noen tags i kaffebad, en ide jeg har fått fra Stempelgal.
Jeg legger de i kaffebad noen timer og tar gjerne flere i om gangen så
har jeg til en senere anledning.

Etter noen timer tar jeg tags'en opp og legger de på avispapir og drysser
over litt pulverkaffe...og lar det tørke.

Fant en swirl fra Thickers accentc som var svart, filte av det meste av overflaten
og svertet med walnut stain.

Malte så over med crackle paint Old paper. Resultatet blir at Distress inken
blander seg litt med crackle painten og lager et gammelt utseende..passer fint
inn i vintage stilen.

Fant noen tags fra Graphic 45 , svertet kantene med Chestnut Roan.

Sverter også blomsten med Chestnut Roan...det skaper litt liv i blomstene.

Fant denne søte kjolen fra et mønsterark fra Graphic 45.
Svertet kantene med Chestnut Roan.


Nå har jeg limt på de gamle boksidene, malte over med crackle paint Old paper.

Her har jeg begynt å plassere bilde, tyll og blonde.
Jeg bretter litt på blonden for å skape "liv" i pyntingen.
Fortsetter med å legge på pynt..lag på lag ...
her er det bare å lete litt i "skattekisten" man har :o))
Vær kreativ og bruk fantasien.

"Fotografen" er skrevet med rubons fra MM over crackle paint'en.
Et nærbilde av hvordan jeg har plassert swirlen sammen med blomster og blader.

Enten syr jeg fast knappene eller så trer jeg hyssing gjennom knappen
(som den øverste knappen).
Da er det bare å lete i skuffer og loft etter "skatter" man kan bruke.
Lykke til !
Ha en flott dag alle sammen :o))
Klem Anne Kristine

11 kommentarer:

Vibeke sa...

Tro det eller ei, men jeg var inne på scrapping.no I GÅR og så etter dette kurset jeg!!!

Tusen takk for at du la det ut her!! Herlig kurs. Takk:)

Gunhild Kjerstad sa...

Kaffebad???? Altså: Legger du papiret oppi vanlig kaffe???? Jøss, så lurt:) Kjempefint kurs, tusen takk.

annes paperfun sa...

Takk :o)
Ja,jeg legger papir oppi kaffen.

❤ Kaia sa...

Sååå nydelig..
Dette må jeg prøve, er i litt scrappemodus for tiden.
Tusen takk for kjempeflott "kurs"
Klem fra Kaia

Synnøve sa...

Kjempeflott! Tusen lekre detaljer å se på her.
Takk for masser med inspirasjon.
Ha en herlig kveld, klem

Gitte sa...

Ej hvor er det LO bare smukt. Dejlige detaljer.:)
Tak fordi vi måtte kigge dig over skulderen imens du scrapper. Mange lækre teknikker som helt sikkert skal afprøves.:)
Du må ha' en rigtig dejlig weekend
Klem Gitte

Jacqueline (Sjakkie) sa...

Wow, this is really wonderful! Thank you for the tutorial.
Hugs Jacqueline

Tania Martyns sa...

Anne, som allerede er igjen en kommentar tidligere, vil jeg be om tillatelse til å gjøre ett av to scralift sitt arbeid. Her i Brasil når vi ønsker å gjøre et verk inspirert av en scrapper samtale scraplift i Norge vet ikke, så hvis du vil tillate løfte- la.
Klem fra brasilianske
Tania

~ Tone Aurora ~ sa...

Utrolig fin tutorial. Setter virkelig pris på at det finnes sånne ute på nettet for oss som er nye innen scrapping. Takk!

DeeDee sa...

Thanks so much for this..one thing I need is to learn to do distress more....not sure why I don't do it on everything I make...lol...somethings I just odn't know how to do it and now you have helped...I don't get much blog time lately...but sure love it here..

still loving your style lots...

DeeDee

Aina sa...

Tusen takk for mange gode tips og takk for koselig kommentar på bloggen min :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...